Inefc Grceib

La innovació docent als graus de CAFE a Catalunya

S’acaba de publicar un nou article titulat “La innovació docent als graus de CAFE a Catalunya” a la revista Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, elaborat per tres doctores membres del nostre grup de recerca: Txell Monguillot, Cati Lecumberri i Raquel Mirabet. L’article ha estat publicat conjuntament amb el Dr. Antonio Rodríguez-Fernández, professor de la UPC i col·laborador habitual del GRCEIB. L’estudi exposa com la innovació educativa és un procés intencionat, planificat i sistematitzat que promou millores duradores en la qualitat de l’ensenyament-aprenentatge. Es presenta una recerca centrada a analitzar l’actitud del professorat de Catalunya envers la innovació docent als graus de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport (CAFE). Per fer-ho, s’ha implementat el qüestionari Perfil competencial innovador del docent universitari (CIDU), de Fernández-Cruz i Rodríguez-Legendre (2023), entre el professorat dels vuit centres de CAFE de Catalunya.

L’estudi fou respost per 128 docents, seguint un enfocament quantitatiu amb un disseny no experimental, de caràcter transversal i comparatiu. Els resultats mostren un nivell elevat i homogeni d’orientació cap a la innovació docent, independentment dels factors demogràfics del professorat. Ni l’edat, ni la situació contractual, ni l’experiència docent influeixen significativament en la predisposició a innovar. En canvi, les dones i el professorat acreditat mostren una inclinació més gran cap a la innovació educativa.

El Departament d’Educació Física destaca especialment en aquest àmbit, probablement gràcies al seu vincle estret amb els processos d’ensenyament-aprenentatge. L’anàlisi de les diverses dimensions de la innovació docent reflecteix una gran heterogeneïtat, sense una tendència clara cap a cap dimensió específica. Aquests resultats, juntament amb la literatura sobre experiències innovadores recents en els graus de CAFE, apunten cap a nous escenaris per a la docència universitària, on institucions i professorat comencen a valorar cada vegada més la importància de fomentar la qualitat i la innovació docent.

Monguillot, M., Rodríguez-Fernandez, A., Lecumberri, C., & Mirabet, R. (2025). La innovación docente en los grados de ciencias del deporte en Cataluña. Profesorado, Revista de Currículum y formación del profesorado29(2), 1–19. https://doi.org/10.30827/profesorado.v29i2.32137

DARRERS ARTICLES

CATEGORIES