Monguillot, M., González-Arévalo, C., Tarragó, R., & Iglesias, X. (2022). The
Barometer of Physical Education in the COVID-19 Pandemic in Catalonia. Apunts
Educación Física y Deportes, 150, 36-44. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-
0983.es.(2022/4).150.05
La Dra. Meritxell Monguillot i els Doctors Rafael Tarragó i Xavier Iglesias membres del
grup de recerca GRCEIB juntament amb el Dr. Carles González-Arévalo membre del
grup de recerca GISEAFE, han publicat recentment l’article El baròmetre de l’educació física a Catalunya en temps de COVID-19.
L’objectiu de l’estudi es va centrar en analitzar què havia succeït a classe d’educació
física en les etapes de primària i secundària a Catalunya durant la pandèmia de la
COVID-19. Per aquest motiu es va dissenyar un qüestionari que va permetre identificar
l’impacte de la COVID-19 en relació amb els canvis en les decisions curriculars,
l’atenció a la diversitat i el compliment dels protocols, normes de seguretat i higiene
generades per la pandèmia a les aules. Per determinar la validesa del qüestionari es
va utilitzar el mètode Delphi, i es va fer una prova pilot en una primera fase i l’anàlisi de
dos panels d’experts en les dues següents, utilitzant el coeficient alfa de Cronbach per
delimitar la confiabilitat. El qüestionari va ser respost per 629 docents d’educació física
de primària i secundària, i els resultats van mostrar que van fer canvis significatius en
la tipologia d’activitats d’ensenyament i aprenentatge i en l’especificació dels
continguts curriculars, van assegurar la distància física entre l’alumnat, així com van
garantir l’aplicació de protocols de seguretat i higiene. Es va observar un increment de
l’ús de la tecnologia, tant per facilitar la comunicació amb l’alumnat com per augmentar
l’autonomia i l’autoregulació de l’aprenentatge. Els canvis metodològics provocats per
la pandèmia són evidents i entreveuen un model híbrid d’educació física amb més
presència de la tecnologia.